منشا پارچه ترگال

گاهی اوقات، شنیدن کلمه ترگال باعث می شود افراد دچار خشم شوند. فوراً به فکر پارچه‌های قدیمی و قدیمی و کت و شلوار‌های تفریحی بدرنگ دهه هفتادی می‌افتند. اما تاریخچه ترگال داستانی غنی و پیچیده است. فیبری است که فواید و کاربردهای بسیار زیادی برای آن وجود دارد.

در اینجا یک مرور کلی، تاریخچه و مزایای ترگال آورده شده است:

ترگال چیست؟

ابتدا بیایید به اصول اولیه بپردازیم. ترگال یک الیاف مصنوعی است که از زغال سنگ، هوا، آب و نفت به دست می آید و پارچه کرپ مازراتی تولید می کنند. از یک واکنش شیمیایی بین اسید و الکل زمانی که دو یا چند مولکول با هم ترکیب می شوند تا یک مولکول بزرگ، قوی و پایدار ایجاد کنند، به وجود می آید.

کارخانه پارچه ترگال بروجرد - پاراداترگال سومین ماده پلاستیکی پرتولید با سهم بازار 18 درصد پس از پلی پروپیلن (20 درصد) و پلی اتیلن (33 درصد) است. ترگال های طبیعی عموماً زیست تخریب پذیر هستند، اما بیشتر ترگال های مصنوعی اینگونه نیستند. امروزه این ماده به طور گسترده در لباس و پارچه استفاده می شود.

ترگال در قرن بیستم توسط تعدادی از دانشمندان آمریکایی و انگلیسی ساخته شد. در اینجا یک جدول زمانی از نحوه انجام آن وجود دارد.

تاریخچه ترگال

1926: دانشمند آمریکایی والاس کاروترز برای اولین بار کشف کرد که الکل ها و اسیدهای کربوکسیل را می توان برای ایجاد الیاف مصنوعی مخلوط کرد. متأسفانه، کار او روی ترگال به طور موقت متوقف شد تا روی نایلون تمرکز کند.

1939: دانشمندان بریتانیایی جان وینفیلد و جیمز دیکسون کار کاروتر را ادامه دادند. در سال 1941، آنها پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) را به ثبت رساندند که پایه و اساس الیاف مصنوعی مانند داکرون و تریلن را تشکیل می داد. در همان سال با کمک W.K. Birtwhistle و C.G. ریچی، وینفیلد و دیکسون اولین الیاف ترگال به نام تریلن را تحت شرکت صنایع شیمیایی امپریال (ICI) ایجاد کردند.

1946: شرکت آمریکایی DuPont تمام حقوق قانونی را از ICI خریداری کرد. در سال 1950 الیاف ترگال Dacron و در سال 1952 مایلار تولید کردند.

1951: ترگال برای اولین بار به عنوان یک پارچه معجزه آسا به مردم معرفی شد که می توان آن را پوشید، کشید و شست بدون هیچ گونه چروک یا نشانه ای از ساییدگی.

1958: Eastman Chemical Products، الیاف ترگال Kodel را توسعه داد. در این زمان ترگال محبوبیت زیادی را تجربه می کرد. کارخانه های نساجی در سراسر کشور منفجر شدند زیرا بسیاری مشتاق بودند از مزایای تولید این الیاف ارزان قیمت و در عین حال بادوام بهره ببرند.

دهه 1970: صنعت ترگال تا دهه 1970 به سرعت در حال گسترش بود، در آن زمان الیاف به عنوان یک پارچه مانتویی  ارزان که پوشیدن آن ناراحت کننده بود، شهرت بدی پیدا کرد. در حالی که ترگال یک الیاف موثر، بادوام و ارزان است، شهرت آن در صنعت پوشاک آسیب دیده است. خوشبختانه این ماده کاربردهای مهم دیگری نیز دارد.

قیمت روز پارچه کجراه ضخیم - طلاپود

مزایای ترگال

در حالی که ترگال دیگر جذاب ترین ماده برای لباس محسوب نمی شود، دوام و مقاومت آن آن را برای مقاصد صنعتی ایده آل می کند.

به طور خاص، ترگال یک الیاف عالی برای طناب و طناب است. طناب ترگال استحکامی مشابه طناب نایلونی دارد، اما تنش کمتر و مقاومت سایشی بهتری دارد. برای کارهایی که نیاز به مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و کشش زیاد یا کم دارند، ترگال بهترین گزینه است.