ویژگی های پارچه ترگال چیست؟

پارچه ابریشمی، پارچه کرپ، جین، پوپلین – طیف گسترده ای از پارچه های مد در بازار وجود دارد که هر کدام تاریخ، ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. بیشتر پارچه ها به دو دسته تقسیم می شوند: پارچه های طبیعی (مانند کتان و ابریشم) و پارچه های مصنوعی (مانند نئوپرن و اسپندکس/لیکرا). یکی از معروف ترین پارچه های مصنوعی ترگال است.

تولید کننده پارچه پلی استر ویسکوز لاکرا - دیبافت

پارچه ترگال چیست؟

پارچه ترگال یک ماده بافته شده مصنوعی است که به دلیل بادوام بودن و تولید نسبتاً ارزان شناخته شده است. در سال 1941 توسط شیمیدانان انگلیسی اختراع شد و توسط دوپونت به ایالات متحده آورده شد. ترگال در دهه 1970 به عنوان یک ماده ارزان قیمت برای کت و شلوار و سایر لباس ها به شهرت رسید. ترکیبات ترگال در حال حاضر محبوب ترین پارچه های ساخته شده مانند انواع رنگ پارچه کرپ مازراتی توسط انسان در جهان و یکی از محبوب ترین پارچه های مصنوعی در کل هستند.

بیشتر بخوانید: پارچه بنگال

پارچه ترگال از چه ساخته شده است؟

پارچه ترگال یک ماده مصنوعی است که از پلیمریزاسیون اتیلن گلیکول مشتق شده از نفت و اسید ترفتالیک خالص شده ساخته شده است که برای تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) ذوب می شود. تولید کنندگان PET مذاب را از طریق یک نخ ریسی فشار می دهند تا الیاف نیمه کریستالی را تشکیل دهند که گاهی اوقات قبل از بافته شدن برای ایجاد پارچه ترگال، به طور شیمیایی تحت درمان قرار می گیرند.

پارچه ترگال چیست؟ - نساجی کاماش مشاوره رایگان در خرید پارچه 🧵

ویژگی های پارچه ترگال چیست؟

از چرم مصنوعی گرفته تا پارچه مخملی، ارگانزای مایل به سفید گرفته تا پارچه گشاد شرابی، همه پارچه‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارند مانند پارچه مانتویی خنک تابستانی که بهترین استفاده را از آن‌ها تعیین می‌کند. برخی از بارزترین خصوصیات ترگال عبارتند از:

۱- بادوام است الیاف ترگال فوق‌العاده قوی هستند، به این معنی که مانند پنبه و سایر الیاف طبیعی به راحتی پاره نمی‌شوند، کشش نمی‌یابند یا قرص نمی‌شوند. این استحکام به این معنی است که لباس های ترگال به راحتی می توانند سایش ناشی از ماشین لباسشویی را تحمل کنند و به مراقبت خاصی نیاز ندارند. دوام پارچه ترگال آن را به ویژه برای لباس های بیرونی محبوب کرده است.
2. در برابر رطوبت مقاوم است. الیاف ترگال در برابر قطرات مایع مقاومت می کنند، به این معنی که پارچه به جای اینکه آن را خیس کند، رطوبت را از بین می برد و آن را به ماده ای محبوب برای لباس ها و وسایل فضای باز (مانند چادرها) تبدیل می کند که نیاز به جلوگیری از باران و بارندگی دارند. همچنین، توانایی ترگال در مقاومت در برابر رطوبت به آن کمک می کند تا در برابر لکه مقاوم بماند. با این حال، مقاومت ترگال در برابر رطوبت باعث می شود که پارچه ای با قابلیت تنفس کمتر باشد. اگر هنگام پوشیدن ترگال عرق کنید، پارچه رطوبت را به دام می اندازد (به جای اینکه آن را از بین ببرد) و احساس گرما و چسبندگی به شما می دهد.

3.بر خلاف چرم بزی شکل خود را حفظ می کند. در حالی که پارچه های کتانی و نخی می توانند چین و چروک ها را حفظ کنند و نیاز به اتو دارند، ترگال در برابر چین و چروک مقاوم است و شکل، پارچه و استحکام خود را بهتر حفظ می کند. مقاومت در برابر چین و چروک ترگال باعث محبوبیت آن در دهه 1970 به عنوان جایگزینی برای لباس هایی شد که برای جلوگیری از چروک شدن نیاز به شستشو و اتو کردن مداوم داشتند.
4. می تواند درشت باشد. بر خلاف بسیاری از پارچه های طبیعی، ترگال احساس بسیار لوکسی ندارد. پلی‌استر ارزان قیمت می‌تواند حسی نسبتاً درشت برای پوست‌های حساس داشته باشد. با این حال، چندین روش مختلف برای ایجاد و بافتن پارچه ترگال وجود دارد که بر بافت آن تأثیر می گذارد و مقداری از ترگال را درشت می کند. سایر انواع ترگال مانند پارچه ابریشم چین تقریباً به اندازه پارچه ابریشم طبیعی یا ساتن صاف هستند.
5. معمولاً غیرقابل تجزیه زیستی است. بسیاری از الیاف طبیعی زیست تخریب پذیر هستند، به این معنی که در طول زمان تجزیه می شوند و از مسدود شدن محل های دفن زباله جلوگیری می کنند. تأثیر محیطی بیشتر نخ های ترگال کاملاً برعکس است – ترگال به راحتی تجزیه نمی شود و معمولاً زیست تخریب پذیر نیست.

پارچه ترگال چه حسی دارد؟

در حالی که پارچه های طبیعی مانند مخلوط پنبه، پشم و ابریشم به دلیل بافت نرم خود شناخته می شوند، ترگال به طور کلی خیلی نرم نیست. با این حال، چندین روش مختلف برای ایجاد ترگال وجود دارد که نرمی آن را تعیین می کند. بافت پارچه می تواند از درشت (زمانی که بافت یا با نخ ضخیم ساخته می شود تا نسبتا صاف (زمانی که با نخ نازک ساخته می شود) متفاوت باشد.

فروشنده پارچه ترگال کجراه ارزان - طلاپود

4 کاربرد برای پارچه ترگال

1. پوشاک در فضای باز. از آنجایی که لباس های ترگال هم بادوام و هم مقاوم در برابر رطوبت هستند، این یک انتخاب رایج برای لباس های بیرون از خانه است که باید بتواند شما را در آب و هوای نامساعد خشک نگه دارد. پارکاها، بادگیرها و سایر لباس های بیرونی اغلب از ترگال ساخته می شوند.
2. کیف و کوله پشتی. کیف های حمل و نقل، کیف های ورزشی و کوله پشتی ها اغلب از ترکیب ترگال ساخته می شوند زیرا ارزان، بادوام و مقاوم در برابر رطوبت و تاثیر بر قیمت پارچه کرپ مازراتی ترک هستند.

3. اقلام میکروفیبر. ترکیبات ترگال و ترگال / نایلون پایه پارچه میکروفیبر هستند. پارچه های میکروفیبر در حالی که کاملاً برای مد نیستند، برای جلوگیری از رطوبت یا تمیز کردن ظریف سطوح شیشه ای عالی هستند.
4. اثاثه یا لوازم داخلی منزل. در خارج از مد لباس، ترگال نیز یک انتخاب رایج در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل است که برای همه چیز از پارچه فروشی گرفته تا رومیزی و روتختی ارزان استفاده می شود.